Video

Biography: Joenio Marques da Costa
Joenio M. da Costa is a Research Software Engineer, free software activist, computer artist and experimental musician. He is interested in algorithmic music, audiovisual, demoscene and live coding. He holds a Master’s degree in Software Engineer field and is a expert in Research Software Sustainability. He is a The Carpentries instructor, a Software Heritage ambassador and a contributor to the Debian universal operating system. He creates and maintains its owns live coding tool called dublang.
Description
The video Atari 2600 Video Remix is a series of video remix, sound art and live coding inspired by the game console Atari 2600, mixed with historical pictures of Brasília city (Brazil capital federal), and Salvador city (also called: The biggest carnival in the world). The video was eddited and composed by using the free software tool Kdenlive, using as source for composing the video the sounds generated by Tidal Cycles live coding combined with the gameplay video recorded from the Stella emulator, and in addition mixed with the historical images for each episode. The series is a work-in-progress and soon new eposodes will be released, you can find more info and news on the link below. https://atari2600.4two.art
Links

Joenio Marques da Costa X Jules Cipher — Season 2 - Salvador, Brazil

Music

Biography: Jules Cipher
## @jules_cipher

Est-ce que je suis le dernier arrivé dans ce fanzine ? J'ai tout fait pour en tout cas ... l'affirmation que les derniers seront les premiers me paraît en tout cas douteuse.

Pour ma part je suis (faux%vrai) philosophe et (vrai%faux) hacker reconverti dans le bricolage de musique générative...
aka j'ai partiellement réussi à soigner une envie mégalomane de conceptualiser l'univers en me coulant dans le cyberespace pour devenir artiste par accident (ou pas). C'est beaucoup plus chill et amusant de bricoler des blips disfonctionnels.

Mais mon espoir au fond (et c'est pas une mince affaire avec ces *&$@!ù de logiciels opencassés) c'est de vous faire danser avec du code.
J'aime le rythme des gens qui savent groover naturellement depuis l'enfance, ce qui t'avance bien quand tu est face à une machine qui a tendance à subdiviser le temps en puissances de deux (croches, doubles, triples croches).
Je devrais me remettre à la batterie mais j'ai la flemme de travailler ma dextérité loin du clavier...
Il s'avère que certains langages (tidalcycles, sardine, FoxDot/Renardo), permettent quand même bien de s'abstraire de cette règle absurde (et beaucoup trop répendue dans la musique occidentale) de la puissance de 2.
C'est un élément qui m'a convaincu avec le livecoding !
```python
Clock.bpm = 100; b1 >> unebasse(tamelodiedebasse, dur=[.4,.3,.3,.42,.58, .4, .28, .32], amp=linvar([.7,.9], PRand(1,3)*4)*PWhite(.8,1)) # voilà ... on écrit les rythmes qu'on veut directement avec du groove digne de la Réunion.
```
Mais des rythmes c'est mieux avec un instrument qui sonne fat. Donc, insatisfait de FoxDot à l'époque, j'ai décidé de le hacker.
Et puis, comme il était mort vivant et que je manquais de défis hacker, de le ressusciter en créant un fork nommé Renardo.
Venez dans not' communauté sur telegram, c'est chouette on fais des Jams dans la capitale allemande.
Sinon je joue de la musique en duo avec Jules (l'autre, celui corresponsable de cette compilation) dans le projet FRONSSONS ʕ •`ᴥ•´ʔ
------- English

Am I the last one to join this fanzine? I’ve done everything to make that happen anyway… The statement that the last will be the first seems doubtful to me.
As for me, I’m a (fake%legit) philosopher and (legit%fake) hacker turned into tinkering with generative music... aka I’ve partially succeeded in curing a megalomaniac urge to conceptualize the universe by diving into cyberspace and accidentally (or not) becoming an artist. It's much more chill and fun to tinker with dysfunctional blips.
But my real hope deep down (and it's no easy feat with these *&$@!ù openbroken softwares) is to make you dance with code. I love the rhythm of people who naturally know how to groove since childhood, which helps a lot when facing a machine that tends to subdivide time into powers of two (eighth notes, sixteenth notes, thirty-second notes). I should get back to drumming, but I’m too lazy to work on dexterity away from the keyboard... Turns out some languages (tidalcycles, sardine, FoxDot/Renardo) do allow you to break away from that absurd (and far too common in Western music) rule of powers of 2. This is something that convinced me about live coding!

```python
Clock.bpm = 100; b1 >> unebasse(tamelodiedebasse, dur=[.4,.3,.3,.42,.58, .4, .28, .32], amp=linvar([.7,.9], PRand(1,3)*4)*PWhite(.8,1)) # there you go... you write the rhythms you want directly with a groove worthy of La Réunion.
```
But rhythms are better with an instrument that sounds fat. So, dissatisfied with FoxDot at the time, I decided to hack it.
And then, since it was half-dead and I was lacking hacker challenges, I resurrected it by creating a fork called Renardo.
Join our community on Telegram, it’s great, we do jams in the German capital.
Otherwise, I play music as a duo with Jules (the other one, the co-responsible for this compilation) in the project FRONSSONS ʕ •`ᴥ•´ʔ
Description
**Crushed rain**, le son pour cette chouette video de Joenio et Mari, c'est l'histoire de gouttes numériques aléatoires qui se rangent progressivement pour former une sage mélodie hyperpop et finissent écrasées par un gros kick saturé façon frenchcore...
... blip ... jump ... blip bloup ... crush
J'ai appris pour l'occasion à synthétiser des kicks vnr et c'est passionant. Vous pouvez trouver mon preset vital couteau suisse pour cela ici : https://nx34151.your-storageshare.de/s/w7odiyHX3AxbCPa
Voilà, je vous laisse avec deux morceaux de code Renardo qui m'ont servi à interpréter cette musique.

------- English

**Crushed rain**, the sound for this cool video by Joenio and Mari, is the story of random digital droplets that gradually align to form a neat hyperpop melody and end up crushed by a big saturated kick in a frenchcore style...
... blip ... jump ... blip bloup ... crush
I learned for the occasion how to synthesize aggressive kicks, and it’s fascinating. You can find my Swiss army knife Vital preset for that here: https://nx34151.your-storageshare.de/s/w7odiyHX3AxbCPa
So, I’ll leave you with two pieces of Renardo code that I used to interpret this music...

  ```python
# ... des blips
m1 >> malletsynth(
    PWhite(0,18, seed=2)[:77],
    amp=PWhite(.4,1), dur=PWhite(.3,40, seed=2),
    fx=0, waveshape=0, feedback=0
)
m2 >> blip18(
    PWhite(0,18, seed=2)[:77],
    amp=PWhite(1,2),
    dur=PWhite(.3,40, seed=2),
    sus=1, oct=PRand(2,7),
    pan=PRand([-1,1,.2,.6,-.7])
)
m1.fadep("fx", dur=32, fvalue=1)
m1.degree=melo
m2.degree=melo

# ... et les kicks
k2 >> kickorr(degree=chords, dur=1, sus=.95, oct=4, amp=0)
k2.oct=[4];k2.speed=0.25;k2.phaser=0;
k2.filter_mod=0;k2.cutoff=.7
k2.decay=.5;k2.disto=.3; k2.vol=1.6
```
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